STRATEGI PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM KELUARGA UNTUK MEMBANGUN ATTITUDE ANAK 6–12 TAHUN

  • Jannes Eduard Sirait STT Bethel Indonesia Jakarta
  • Rosmawati Citra Kharisma Cibro STT Bethel Indonesia Jakarta
  • Sadrakh Sugiono STT Bethel Indonesia Jakarta
  • Johni Hardori STT Bethel Indonesia Jakarta
Kata Kunci: Christian Religious Education, Christian family, attitude, children aged 6–12 years

Abstrak

Christian Religious Education (CRE) within the family plays a central role in shaping the attitudes of children aged 6–12 years. At the stage of concrete-operational cognitive development, children begin to understand values, rules, and role models instilled in everyday life. This study aims to analyze the strategies of Christian families in nurturing children’s attitudes through the teaching of Scripture, exemplary living, spiritual discipline, and loving communication. The research method employed is a literature study with a descriptive-analytical approach. The findings indicate that CRE in the family significantly contributes to the formation of Christian character in children, particularly in aspects of obedience, empathy, honesty, and responsibility. This article recommends that Christian families consistently practice faith-based habits and foster healthy relationships so that children’s attitudes grow in harmony with Christian values.

Referensi

Boiliu, F. M., dan M. Polii. 2020. “Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga di Era Digital terhadap Pembentukan Spiritualitas dan Moralitas Anak.” Immanuel: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 1, no. 2: 76–91.

Hartono, H. 2018. “Membentuk Karakter Kristen pada Anak Keluarga Kristen.” Kurios: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 2, no. 1: 62-69.
Hastuti, R. 2013. “Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga sebagai Pusat Bermisi.” Jurnal Antusias 2, no. 4: 48–59.

Hutahaean, H., H. Sihotang, dan P. Siagian. 2021. “PAK dalam Keluarga dan Lingkungan Pergaulan Siswa, Kontribusinya terhadap Pembentukan Karakter.” Jurnal Teologi Berita Hidup 3, no. 2: 171–188.

Kohlberg, Lawrence. 1981. Essays on Moral Development, Vol. I: The Philosophy of Moral Development. San Francisco: Harper & Row.

Laondang, J. K. 2020. “Peran Pendidikan Agama Kristen Keluarga dalam Mengatasi Pernikahan Dini di Era Teknologi Digital.” Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 9, no. 1: 29–36.

Piaget, Jean. 1972. The Psychology of the Child. New York: Basic Books.

Sigalingging, J., dan J. E. Raranta. 2022. “Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga terhadap Pembentukan Mental, Spiritual, dan Karakter Anak.” Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 6: 1220–1226.

Simatauw, M. 2021. “Urgensi Pendidikan Agama Kristen kepada Anak-anak dalam Keluarga.” ICHTUS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani 2, no. 1: 11–23.

Sitanggang, S. 2008. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: Egkrateia Putra Jaya.

Tibo, P., T. N. Tarigan, dan P. Ginting. 2021. “Orangtua sebagai Pendidik Moral Kristiani Anak Usia 6–12 Tahun.” JURKAPS: Jurnal Ilmu Kateketik Pastoral Teologi, Pendidikan, Antropologi, dan Budaya 4, no. 1: 1–15.

Tjakraatmadja, J. H. 2017. Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

White, Ellen G. 2010. Child Guidance. Hagerstown, MD: Review and Herald Publishing Association.
Diterbitkan
2023-11-30