SUPERBOOK: CERITA FIRMAN TUHAN KREATIF BAGI ANAK SEKOLAH MINGGU

  • Aser Lasfeto STT Bethel Indonesia Jakarta
  • Delaya Saron Hariadi STT Bethel Indonesia Jakarta
  • Etminor Riwu STT Bethel Indonesia Jakarta
  • Gabriela Eldad STT Bethel Indonesia Jakarta
Kata Kunci: word of God, superbook, children, story

Abstrak

The stories told by Sunday school were rated as having decreased in terms of creativity. This is because we see so many new generations entering the world of Sunday school. The obstacles experienced by parents increase as increased busyness requires time for children to understand God's word. This article aims to examine more deeply the existence of superbooks as a tool for providing creative and exciting words of God. The method used is descriptive qualitative literature study. Then the researchers found a result where the superbook provided interesting programs of God's word starting from digital memorized verses and God's word with interesting and exciting animations. This brought children's emotions to see that the stories of God's word were presented maturely and beautifully.

Referensi

Amiran, S. (2016). Efektifitas Penggunaan Metode Bermain di PAUD Nazareth Oesapa. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1). https://doi.org/10.21831/jpa.v5i1.12367

Areni, I. S. (2019). Pengenalan Pembelajaran Interaktif Berbasis Game di SDN 14 Bonto-Bonto Kabupaten Pangkep. Panrita Abdi-Jurnal, 3(2), 177–183.

Asmaroini, A. P. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila bagi Siswa di Era Globalisasi. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 440. https://doi.org/10.25273/citizenship.v4i2.1076

Bayoe, Y. V., Kouwagam, M. L., & Tanyit, P. (2019). Metode Pembelajaran Melalui Film Superbook dan Minat Belajar Firman Tuhan pada Anak Usia 6-8 Tahun. Jurnal Jaffray, 17(1), 141. https://doi.org/10.25278/jj71.v17i1.327

Chia, P. S., & Juanda, J. (2020). Dispensasionalisme sebagai Metode dalam Memahami Alkitab. Journal KERUSSO, 5(1), 20–37. https://doi.org/10.33856/kerusso.v5i1.122

Christie, C. (2018). Superbook Edisi Sekolah Minggu. Superbook.Com. https://www.superbookindonesia.com/article/read/article/8+Hal+yang+Guru+Sekolah+Minggu+Tidak+Pernah+Katakan+Kepada+Anda./id/645.html

Creswell. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Belajar.

Dwiraharjo, S., & Embong Bulan, S. (2020). Eksegesis Kotbah: Petunjuk Praktis Bagi Pelaksanaan Firman Tuhan. Didache: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 2(1), 19–36. https://doi.org/10.55076/didache.v2i1.36

GEA, I. (2018). Allah Menjadi Manusia: Sebuah Uraian Teologis. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 2(2), 125–140. https://doi.org/10.37196/kenosis.v2i2.37
Ginting, E. S. (2020). Penguatan literasi di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III Tahun 2020, 35–38.

Juhji. (2016a). Peran Guru dalam Pendidikan. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 52–62.

Juhji. (2016b). Peran Urgen Guru dalam Pendidikan. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 52–62.

Jura, D. (2018). Teologi Religionum: Dilematika Pendidikan Agama Kristen dalam Menentukan Sikap Keimanan. Jurnal Shanan, 2(1), 56–110. https://doi.org/10.33541/shanan.v2i1.1501

Kasim, M. (2015). Pembuatan Cerita Alkitab Tentang Yunus Berbasis Animasi Stop Motion. Calyptra: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, 4(1), 1–11.

Kennedy, A. A., Maputra, Y., & Puspasari, D. (2020). Orientasi Masa Depan pada Remaja Pelaku Tindak Pidana Future Orientation of Adolescent Who’s Criminal Offender. Jurnal PSYCHO IDEA, 1076(1), 63–73.

Khairoes, D., & Taufina. (2019). Penerapan Storytelling untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu: Research & Learning in Elementary Education, 3(4), 1038–1047.

Laua, R. R. (2018). Pola Pembinaan Berdasarkan Efesus 5:22-33 Bagi Pernikahan Dini Warga Jemaat Masa Kini. Missio Ecclesiae, 7(2), 229–258. https://doi.org/10.52157/me.v7i2.89

Leuwol, N. V. (2019). Pendidikan Katekisasi Kepada Remaja di Jemaat GKI Kasih Perumnas Sorong. Journal of Dedication to Papua Community, 1(1), 32–41. https://doi.org/10.34124/269162

Lubis, A. H., & Dasopang, M. D. (2020). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Augmented Reality untuk Mengakomodasi Generasi Z. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(6), 780. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i6.13613

Luni, T. Y. (2015). Ibadah Kontemporer: Sebuah Analisis Reflektif terhadap Hadirnya Budaya Populer dalam Gereja Masa Kini. Jurnal Jaffray, 13(1), 36–54.

Mukhamad Murdiono. (2008). Metode Penanaman Nilai Moral Untuk Anak Usia Dini. Metode Penanaman Nilai Moral Untuk Anak Usia Dini, 38(2), 167–186.

Nindyati, A. D. (2017). Pemaknaan Loyalitas Karyawan Pada Generasi X dan Generasi Y (Studi Pada Karyawan di Indonesia). Journal of Psychological Science and Profession, 1(3). https://doi.org/10.24198/jpsp.v1i3.15230

Prawono, Y. (2020). Desain Model Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen bagi Anak. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 130–144. https://doi.org/10.52220/sikip.v1i2.61

Purnama, S. (2018). Pengasuhan Digital untuk Anak Generasi Alpha Pengasuhan Digital untuk Anak Generasi Alpha. Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education, 1, 439–502.

Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Choi, C. H., & Putri, R. S. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12.

Riady, S. C. R., Sentinuwo, S., & Karouw, S. (2016). Rancang Bangun Aplikasi Mobile Learning Anak Sekolah Minggu dengan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android. Jurnal Teknik Informatika. https://doi.org/10.35793/jti.9.1.2016.14807

Samarenna, D. (2017). Berteologi dalam Konteks Indonesia Modern. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 1(1), 19. https://doi.org/10.46445/ejti.v1i1.53

Saragih, E. S. (2019). Pola Mendidik di Sinagoga Dalam Tradisi Israel dan Implikasinya Pada Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Kristian Humaniora, 4(2), 398–409.

Sembiring, N. (2018). Mengatasi Degradasi Moral melalui Pembinaan Warga Gereja. ILLUMINATE: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 22–42.
Sopacoly, M. M., & Lattu, I. Y. M. (2020). Kekristenan dan Spiritualitas Online: Cybertheology sebagai Sumbangsih Berteologi di Indonesia. GEMA TEOLOGIKA: Jurnal Teologi Kontekstual Dan Filsafat Keilahian, 5(2), 137. https://doi.org/10.21460/gema.2020.52.604

Syamsuar, & Reflianto. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–13.

Tudang, M., & Janis, Y. (2020). Film Superbook Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Sekolah Minggu Gereja Alkitab Anugerah (GAA) Jemaat Filipi Manado. Montessori: Pendidikan Kristen Anak Usia Dini, Vol. 1, 36–48.

Widyastuti, A. (2019). The Use of Storytelling Method to Improve Students’ Ability in Writing Stories and Teacher’s Ability in Telling Stories. Hortatori Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 133–146.
Diterbitkan
2021-11-30