PENGGUNAAN PLATFORM GAMES ONLINE GARTIC.IO DALAM PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN
Abstrak
Educational games have become an essential aspect of modern education. Student engagement in learning is crucial, as teaching should involve teachers and active participation from students. This study discusses the teacher's role in developing innovative and effective teaching methods through educational games. With the advancement of technology, educational games are increasingly relevant for creating engaging and interactive learning experiences. This research employs a descriptive qualitative method with a literature review approach to collect data from various relevant sources. The results show that educational games can enhance students' motivation, engagement, and understanding of lesson material. These games also support various learning styles and help develop essential skills such as problem-solving, critical thinking, teamwork, and creativity. Furthermore, the study emphasizes the importance of teacher creativity in designing and delivering lesson materials and the challenges faced in implementing educational games in the classroom. Support from the government, schools, and the community is necessary to overcome these barriers and maximize the benefits of educational games in education. With the right approach, educational games and teacher creativity can create more meaningful and enjoyable student learning experiences.
Referensi
Agung, I., & Astika, M. (2011). Penerapan Metode Mengajar Yesus Menurut Injil Sinoptik dalam Pelaksanaan Pendidikan Agama Kristen di SMA Gamaliel Makassar. Jurnal Jaffray, 9(2), 147. https://doi.org/10.25278/jj71.v9i2.99
Anggarawan, A. (2019). Analisis Deskriptif Hasil Belajar Pembelajaran Tatap Muka dan Pembelajaran Daring Menurut Gaya Belajar Mahasiswa. Jurnal MATRIK, 18(2), 3.
Beis, Y. S., Octavianus, S., & Sari, D. N. (2020). Analisis Implementasi Strategi Belajar Interaktif pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan Agama Kristen Regula Fidei, 5(2), 148–159.
Benyamin, P. I. (2020). Peran Keluarga dalam Pendidikan Anak pada Masa Pandemi Covid-19. KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 3(1), 13–24. https://doi.org/10.47167/kharis.v3i1.43
Budiman, E., Hasudungan, R., & Khoiri, A. (2017). Online Game “Pics and Words” Sebagai Media Edukasi Bahasa Inggris Berbasis Html. Prosiding Seminar Ilmu Komputer dan Teknologi Informasi, 2(1).
Darmawan, I. P. A. (2014). Pendidikan Kristen di Era Postmodern. STT Simpson, 1(2), 37–46.
Fahmi, M. H. (2020). Komunikasi Synchronous dan Asynchronous dalam E-Learning Pada Masa Pandemic Covid-19. Jurnal Nomosleca, 6(2). https://doi.org/10.26905/nomosleca.v6i2.4947
Harmadi, M., & Jatmiko, A. (2020). Pembelajaran Efektif Pendidikan Agama Kristen Generasi Milenial. PASCA : Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 16(1), 62–74. https://doi.org/10.46494/psc.v16i1.72
Husna, K., & Supriyadi, S. (2019). Peranan Manajeman Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 4(1), 981–990. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i1.4273
Idhayani, N., Nasir, N., & Jaya, H. N. (2020). Manajemen Pembelajaran untuk Menciptakan Suasana Belajar Menyenangkan di Masa New Normal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.911
Marbun, P. (2019). Strategi Pembelajaran Transformatif. Diegesis: Jurnal Teologi, 4(2). https://doi.org/10.46933/dgs.vol4i241-49
Mustagfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar” Perspektif Aliran Progresivisme di Perguruan Tinggi. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 141–147.
Novalis, D., Sumarno, Y., & Paruntung, J. P. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar PAK. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(1), 27–39.
Nurdin, M. (2013). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 09(01), 9–22.
Paradina, D., Connie, C., & Medriati, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa di Kelas X. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 169–176. https://doi.org/10.33369/jkf.2.3.169-176
Pratiwi, E. W. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online di Sebuah Perguruan Tinggi Kristen di Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1).
Priska, V. H. (2020). Pentingnya Menanamkan Karakter Sejak Dini. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology.
Putri, A., & Akmal, A. (2019). Sekolah Ramah Anak: Tantangan dan Implikasinya Terhadap Pemenuhan Hak Anak. Journal of Civic Education, 2(4), 228–235. https://doi.org/10.24036/jce.v2i4.190
Qomariah, S., Nursobah, & Lailiyah, S. (2019). Implementasi Pemanfaatan Google Classroom untuk Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat 2019.
Sadono, S., & Sahartian, S. (2020). Paulus sebagai Teladan Pendidik Kristen Masa Kini. 5(September), 132–147.
Sary, Y. N. E. (2017). Perkembangan Kognitif dan Emosi Psikologi Masa Remaja Awal. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 01(01), 6–12.
Satya Yoga, D., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal Sosial Humaniora, 8(1), 46. https://doi.org/10.12962/j24433527.v8i1.1241
Simbolon, N. (2014). Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2).
Sumarno, Y. (2019). Etika Guru Sekolah Minggu. In G. K. R. Pakpahan & S. Sugiono (Eds.), Etika Kehidupan untuk Semua (Pertama, p. 219). Bethel Press.
Surahman, E., Sulthoni, S., Ulfa, S., Husna, A., Ramdiana, H., At Thaariq, Z. Z., Setiawan, A. B., & Qolbi, M. S. (2020). Pelatihan Micro Learning Object Berbasis TPACK bagi Guru-Guru SMA di Garut. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.17977/um050v3i1p1-14
Tjandra, D. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Abad 21. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1). https://doi.org/10.52220/sikip.v1i1.33
Tri Nastiti, P., & Wathon. (2018). Membangun Kerjasama Belajar Melalui Kegiatan Bermain Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 1(2), 52–72.
Yulia. (2020). Bermain Tebak Gambar Online dengan Teman di Gartic.io. Www.Biem.Co.