PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM MENGKATALISASI KREATIVITAS SISWA DI ERA DIGITAL
Abstract
Student creativity in schools is something that must continue to be explored. A Christian Religious Education teacher must encourage every student to compete in the global world. However, students sometimes find it difficult to discover their potential. Therefore, a teacher acts as a guide to develop a student's creativity. The method here is used using the literature study research method to find the data obtained. Then a descriptive qualitative approach, the data is presented in narrative form. The results of this research found that a Christian religious education teacher can develop students' creativity through vlogs and podcasts where they can be maximally creative in learning Christian religious education, not only focusing on writing but digitalization.
References
Ananda, R., & Mardiah. (2020). Pemanfaatan Video Blog (Vlog) sebagai Media Pembelajaran Speaking pada Siswa SMA Kelas XI di Yayasan Pendidikan Nur Hasanah Medan. Jurnal Visipena, 11(2), 217–227.
Atsani, K. L. G. M. Z. (2020). Transformasi Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 263–272. https://doi.org/10.58466/literasi.v1i2.91
Benyamin, P. I. (2020). Peran Keluarga dalam Pendidikan Anak pada Masa Pandemi Covid-19. KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 3(1), 13–24. https://doi.org/10.47167/kharis.v3i1.43
Emeralda, G. N., & Kristiana, I. F. (2017). Hubungan antara Dukungan Sosial Orang Tua Sekolah Menengah Pertama. Empati, 7(3), 154–159.
Fatmawati, N., Mappincara, A., & Habibah, S. (2019). Pemanfaatan dan Pemeliharaan Sarana dan Prasarana Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 3(2), 115–121.
Fransiska, R., & Supriatna, N. (2020). Pembelajaran Berbasis Poject Vlog di SMK. Factum: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 9(2), 115–122.
Hapsari, A. S., Gunarhadi, & Roemintoyo. (2019). Video Blog: Media Pembelajaran Alternatif untuk Melatih Keterampilan Menulis Paragraf bagi Siswa Sekolah Dasar. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 80–89.
Harmadi, M., & Jatmiko, A. (2020). Pembelajaran Efektif Pendidikan Agama Kristen Generasi Milenial. PASCA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 16(1), 62–74. https://doi.org/10.46494/psc.v16i1.72
Hastini, L. Y., Fahmi, R., & Lukito, H. (2020). Apakah Pembelajaran Menggunakan Teknologi dapat Meningkatkan Literasi Manusia pada Generasi Z di Indonesia? Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 10(1), 12–28. https://doi.org/10.34010/jamika.v10i1.2678
Hutabarat, P. M. (2020). Pengembangan Podcast Sebagai Media Suplemen Pembelajaran Berbasis Digital pada Perguruan Tinggi. Jurnal Sosial Humaniora Terapan Volume, 2(2).
Murtopo, B. A. (2017). Pendidikan Anak di Era Digital. Cakrawala: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam dan Studi Sosial, 1(2), 1–14. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v1i2.73
Novalis, D., Sumarno, Y., & Paruntung, J. P. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar PAK. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(1), 27–39.
Nurdiani, Y. (2013). Penerapan Prinsip Bermain Sambil Belajar dalam Mengembangkan Multiple Inteligencia pada Pendidikan Anak Usia Dini (Study Kasus di PAUD Daarul Piqri Kelurahan Leuwigajah Cimahi Selatan). Empowerment, 2(2), 85–93.
Nurjanah, Setyorini, Y., & Irma, C. N. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendampingan Pembelajaran Daring AUD pada Masa Pandemi Covid-19. Journal of Islamic Early Chilhood Education, 5(1).
PALANGAN, C. Y. (2018). Perancangan Sistem Reseller Menggunakan Metode Ahp Pada Messenjah Clothing. Universitas Atma Jaya Yogyakarta.
Pertiwi, H. (2020). Menumbuhkan Sikap Sopan Santun dalam Kehidupan Sehari-hari Melalui Layanan Klasikal Bimbingan dan Konseling Kelas XI SMA Negeri 3 Sukadana. Jurnal Inovasi Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 65–69. https://doi.org/10.30872/ibk.v2i2.652
Putri, A. M., Pramesti, W., & Hapsari, R. D. (2019). Stres Pada Orang Tua yang Memiliki Anak dengan Gangguan Spektrum Autisme. Jurnal Psikologi Malahayati, 1(1), 7–13. https://doi.org/10.33024/jpm.v1i1.1408
Qomariah, S., Nursobah, & Lailiyah, S. (2019). Implementasi Pemanfaatan Google Classroom untuk Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat 2019.
Qory Jumrotul Aqobah, Masnur Ali, G. D., & Raharja, A. T. (2020). Penanaman Perilaku Kerjasama Anak Usia Dini melalui Permainan Tradisonal. Untirta, 5 (2)(2), 134–142.
Rahadian, D., Rahayu, G., & Oktavia, R. R. (2019). Teknologi Pendidikan: Kajian Aplikasi Ruangguru Berdasarkan Prinsip dan Paradigma Interaksi Manusia dan Komputer. Jurnal PETIK, 5(1), 11–24. https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i1.489
Rahmat, R. F., Mursyida, L., Rizal, F., Krismadinata, K., & Yunus, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning pada Mata Pelajaran Simulasi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(2), 116–126. https://doi.org/10.21831/jitp.v6i2.27414
Ratna Yuli, D. (2017). Meningkatkan Kerjasama Tim Melalui Kepemimpinan Yang Efektif.
Restian, A. (2016). Desain Pembelajaran Tari dengan Pendekatan Paikem Gembrot dalam Theory of Art di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 1(3), 146. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v1i3.2722
Setiyowati, E. P., & Arifianto, Y. A. (2020). Hubungan Kompetensi Pedagogik Guru dan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(2). https://doi.org/10.52220/sikip.v1i2.57
Setyo Widodo, G., & Sita Rofiqoh, K. (2020). Pengembangan Guru Profesional Menghadapi Generasi Alpha. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(1), 13–22. https://doi.org/10.38048/jipcb.v7i1.67
Siregar, J. P. (2020). Pengembangan Watak Kristen melalui Pengampunan. IMMANUEL: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 33–42. https://doi.org/10.46305/im.v1i1.5
Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Metode PAKEM. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 350–361. https://doi.org/10.36418/japendi.v1i3.33
Sudarmoyo. (2020). Podcast sebagai Alternatif Media Pembelajaran Jarak Jauh. Edudikara: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 65–73.
Sudianto, A., & Samsu, L. M. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Android Untuk Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Nahdlatul Wathan Ketangga sebagai Upaya untuk Peningkatkan Minat Belajar Siswa. Infotek : Jurnal Informatika dan Teknologi, 2(2), 53–60.
Sultan, M. A., & Akhmad, A. (2020). Media Podcast terhadap Kemampuan Menyimak. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah IlmuKependidikan, 1.
Surahman, E., Sulthoni, S., Ulfa, S., Husna, A., Ramdiana, H., At Thaariq, Z. Z., Setiawan, A. B., & Qolbi, M. S. (2020). Pelatihan Micro Learning Object Berbasis TPACK bagi Guru-Guru SMA di Garut. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.17977/um050v3i1p1-14
Wongkar, A. A., & Sumarno, Y. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen melalui Penerapan Strategi Pembelajaran Contextual Teaching and Learning pada Siswa Kelas VII SMTK. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 11(1), 1–7.