STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI PAK REMAJA PEMUDA DALAM MENDORONG TOLERANSI DAN KETERBUKAAN DI ERA DIGITAL
Abstract
Religious tolerance is something that must be echoed to promote an attitude of respect for others between religions in Indonesia. There are still many people who do not understand this, even though religious tolerance is very important to implement in everyday life. This research focuses on inquiry strategies in encouraging tolerance to grow, especially in Christian religious learning. Researchers used a library study method with a qualitative approach. Each data is presented in the form of words that contain information and discussion in this inquiry strategy. The results of this research found that this inquiry strategy can be applied in Christian religious education in schools, in order to foster an attitude of tolerance and openness for everyday life.
References
Budiman, L. (2018). Prosiding Kongres Pendidikan, Pengajaran, dan Kebudayaan IV Tahun 2018. Refleksi 20 Tahun Reformasi Pendidikan, Pengajaran, dan Kebudayaan, 1–120.
Creswell. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Belajar.
Hosea, A., Kathryn, S., & Ibrani, A. J. (2019). Implementasi Model Ellaboration Likehood Untuk Memulai Kembali Ibadah Pemuda di Gereja Bethel Indonesia Ring Rudal. Pneumata: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, I(1), 16–22.
Pratama, U. N., & Haryanto, H. (2018). Pengembangan game edukasi berbasis android tentang domain teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 167–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v4i2.12827
Sagita, M., & Khairunnisa. (2019). Pemanfaatan E-Learning bagi Para Pendidik di Era Digital 4.0. Jurnal Sosial Humaniora, 2(2), 1–7.
Sahartian, S. (2018). Pemahaman Guru Pendidikan Agama Kristen Tentang II Timotius 3:10 Terhadap Peningkatan Kecerdasan Spiritual Anak Didik. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika, 1(2).
Sudianto, A., & Samsu, L. M. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Android untuk Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Nahdlatul Wathan Ketangga sebagai Upaya untuk Peningkatkan Minat Belajar Siswa. Infotek : Jurnal Informatika dan Teknologi, 2(2), 53–60.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA.
Sulastri, S., Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., Jamaluddin, Ayuningsih, A. N., & Nurliah, A. (2019). Pengaplikasian Quizizz Pada Pembelajaran Laps-Talk-Ball Dalam Melatih Kemampuan Complex Problem Solving Siswa. Bidang Ilmu Administrasi, 341.
Tabrani, A., & Harefa, I. D. (2021). Pendidikan Agama Kristen dan Tuntutan Kualitas SDM Menghadapi Persaingan Masyarakat Global. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 2(2), 287–305. https://doi.org/10.47530/edulead.v2i2.82
Tindagi, M. G. K. (2017). Indikator Penanaman Nilai-Nilai PAK dalam Keluarga bagi Perbinaan Iman Anak Remaja di Zaman Now. Missio Ecclesiae, 6(1), 17–31. https://doi.org/10.52157/me.v6i1.67
Widaningtyas, A. M., & Triyanto. (2017). Membudayakan Nilai-Nilai HAM dalam Rangka Penguatan Pancasila dan Kebhinekaan. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 1(1), 1–24. https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2017.001.01.1
Widjaja, F. I. (2019). Pluralitas dan Tantangan Misi: Kerangka Konseptual untuk Pendidikan Agama. Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 4(1), 1–13.
Wijaya, M. H., Sarosa, M., & Tolle, H. (2018). Rancang Bangun Chatbot Pembelajaran Java pada Google Classroom dan Facebook Messenger. Jurnal Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 5(3), 287. https://doi.org/10.25126/jtiik.201853837