PENERAPAN MANAJEMEN PENGAWASAN PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN BAGI SISWA KELAS VII DI SMP NEGERI 1 KAHAYAN HULU UTARA KALIMANTAN TENGAH

  • Yoel Betakore STT Bethel Indonesia, Jakarta
  • Yada Putra Gratia STT Bethel Indonesia, Jakarta
  • Rita Subiati STT Bethel Indonesia, Jakarta

Abstract

There are many learning methods in this modern era and can be used in various educational circles. With the emergence of various learning methods, can students increase their learning, that is why classroom management is needed to increase students' interest in learning. This research uses descriptive qualitative method in which the data is obtained from written form, related pictures and the researcher as the key instrument. Based on the results of interviews with the principal that he gave attention and worked well together, together with teachers there were efforts to manage management in the classroom and it could be managed properly and achieved according to the needs of the school. This shows that the designed class management has succeeded in increasing students' interest in learning. In addition, the teacher's role is to provide strong motivation in improving learning through approaches to students such as the power, freedom and prescription approaches that will trigger the spirit of learning so that students become interested in learning.

References

Fatmawati, N., Mappincara, A., & Habibah, S. (2019). Pemanfaatan Dan Pemeliharaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3(2), 115–121.

Hosea, A., Kathryn, S., & Ibrani, A. J. (2019). Implementasi Model Ellaboration Likehood Untuk Memulai Kembali Ibadah Pemuda di Gereja Bethel Indonesia Ring Rudal. Pneumata: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, I(1), 16–22.

Johni Hardori. (2008). Pola Asuh Orangtua Dalam Memperkenalkan Yesus Kristus Kepada Anak Batita. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 65–85.

Johni Hardori. (2014). The Lost of Pastoral Ministry. In J. Gultom & F. Pantan (Eds.), Reaffirming our Identity: Isu-isu Terpilih Menjawab Perubahan Sekaligus Mempertahankan Identitas (pp. 285–304). Bethel Press.

Metanfanuan, T. (2019). PENERAPAN PAIKEM DALAM PROSES PEMBELAJARAN PAK UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA SMK NEGERI 4 KOTA SORONG PROPINSI PAPUA BARAT. Jurnal AKRAB JUARA, 4(3), 33–35.

Novalis, D., Sumarno, Y., & Paruntung, J. P. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Pak. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(1), 27–39.

Nugraha, M. (2018). MANAJEMEN KELAS DALAM MENINGKATKAN PROSES PEMBELAJARAN. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01). https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i01.1769

Pantan, F. (2016). Metafisika Pendidikan Iman di Gereja. Diegesis: Jurnal Teologi, 1(1).

Sholikah, A. (2016). Statistik Dekskriptif dalam penelitian Kualitatif. Fakultas Dakwah IAIN Purwoketo, 10(06), 9.

Sinaga, C. V. (2018). ANALISIS PENERAPAN KOMPETENSI KEPRIBADIAN GURU PAK PADA SISWA KELAS IX SMP NEGERI 1 PORSEA KABUPATEN TOBA SAMOSIR TAHUN PEMBELAJARAN 2017/2018. Areopagus : Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 16(1). https://doi.org/10.46965/ja.v16i1.199

Sugiono, S. (2014). Kualitas Guru Pendidikan Agama Kristen (PAK). In J. Gultom & F. Pantan (Eds.), Reaffirming our Identity: Isu-isu Terpilih Menjawab Perubahan Sekaligus Mempertahankan Identitas (pp. 167–186). Bethel Press.

Sumarno, Y. (2009). Kasih Sayang Orangtua Mempengaruhi Pertumbuhan Remaja. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 2(1), 29–40.

Sumarno, Y. (2012). Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 4(1), 123–145.

Sumual, I. S., Pradipta, D. A., & Simanungkalit, T. P. (2019). Pembinaan dan Pendalaman Alkitab Dasar Bagi Kedewasaan Iman di Pemuda Gereja Bethel Indonesia Abraham, Manado. Pneumata: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, I(1), 8–15.

Wariki, V., Muryati, & Poli, K. D. (2019). Implementasi Pengajaran yang Berorientasi kepada Kehidupan Kristen Sejati Untuk Meningkatkan Motivasi Beribadah Youth GBI Eben Heazer. Pneumata: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, I(1), 1–12.

Widyastuti, E., & Widodo, S. A. (2018). Hubungan Antara Minat Belajar Matematika Keaktifan Siswa Dan Fasilitas Belajar Disekolah Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X Smk Se-Kecamatan Umbulharjo. Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 873–881.

Yulianingsih, D., & Lumban Gaol, S. M. (2019). Keterampilan Guru PAK Untuk Meningkatkan Minat Belajar Murid Dalam Proses Pembelajaran Di Kelas. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 2(1). https://doi.org/10.34081/fidei.v2i1.47

Published
2019-11-30
How to Cite
Yoel Betakore, Yada Putra Gratia, & Rita Subiati. (2019). PENERAPAN MANAJEMEN PENGAWASAN PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN BAGI SISWA KELAS VII DI SMP NEGERI 1 KAHAYAN HULU UTARA KALIMANTAN TENGAH. Pneumata : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 68-72. Retrieved from http://sttbi.ac.id/journal/index.php/pneumata/article/view/216